Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) atliko Lietuvos Respublikos miškų įstatymo papildymo dėl statybos miško žemėje projekto (Projektas) antikorupcinį vertinimą. Darytina išvada, kad Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas yra ydingas antikorupciniu požiūriu: numatomi poilsinės paskirties statinių naudojimo miške reikalavimai gali būti itin plačiai interpretuojami, o jų užtikrinimo ir poveikio priemonių taikymo galimybės yra sunkiai įgyvendinamos.
Projekte įvardijama, kad Miškų įstatymo papildymo tikslas – suteikti miškų savininkams ir valdytojams teisines prielaidas legaliai bei tvariai naudoti miško žemę poilsio reikmėms, tačiau matoma, kad Projekto nuostatomis nėra užtikrinamas šio tikslo įgyvendinimas. STT vertinimu, tai sudaro sąlygas miškų savininkų ir / ar valdytojų nesąžiningo elgesio apraiškoms: pavyzdžiui, statyti ir naudoti vasarnamius ne asmeniniams, o komerciniams tikslams.
Pagal Projektu siūlomas nuostatas, miške statiniai neturėtų būti naudojami kaip nuolatinė gyvenamoji vieta ir negali būti pritaikomi gyvenamajai paskirčiai. Kaip numatyta nuostatose, šių reikalavimų nesilaikymas sukeltų statybos leidimo panaikinimo padarinius. Nors galimybės tai užtikrinti egzistuoja, kyla pagrįstų abejonių, ar ši kontrolė gali būti objektyviai įgyvendinama. Atsiranda rizika, kad statinys galės būti naudojamas de facto, pažeidžiant reikalavimą ir neįgyvendinant juo siekiamų tikslų, tačiau išvengiant atsakomybės.
Taip pat, STT vertinimu, ši formuluotė yra abstrakti ir gali būti interpretuojama nevienareikšmiškai: teisės aktai iš esmės nenustato jokių reikalavimų poilsinės paskirties statiniams, kurie leistų vienareikšmiškai konstatuoti, ar statinys yra naudojamas gyvenamajai paskirčiai, ar ne. Pagal Projektą, miško žemėje būtų galima statyti laikinuosius poilsinius statinius – vasarnamius. Šiuo atveju, Projektu neatskleidžiami kriterijai, į kuriuos turėtų būti atsižvelgiama nustatant ar pratęsiant laikinojo statinio – vasarnamio – naudojimo terminą. Taigi, teisiniu reglamentavimu sprendimus priimantiems asmenims suteikiama itin plati diskrecija priimti sprendimus savo nuožiūra. Tai didina korupcijos riziką ir nesąžiningo bendradarbiavimo tikimybę.
Įgyvendinant Projektu siūlomas nuostatas, laikinieji statiniai – vasarnamiai – nebūtų registruojami Nekilnojamojo turto registre. Ši aplinkybė taip pat vertintina kaip ydinga antikorupciniu požiūriu, kadangi gali apsunkinti Projektu numatomų statinio naudojimo reikalavimų įgyvendinimo priežiūros galimybes ir turėti neigiamos reikšmės šio proceso skaidrumui.
Antikorupcinio vertinimo išvadą rasite čia.